Pääsiäisen jälkeen

Paaston aika on ohi.  Luin hartaudella omia ajatuksiani myyntityöstä vuodelta 2005.  Kuin korkeimman (lue asiakkaan) johdatuksesta tartuin teokseen Selling of Art– Myyntityön katekismus taiteen ja kulttuurin asiantuntijoille.

Painotan sanaa asiantuntija ja ajattelin ehdottaa että Sinä KIINTEISTÖALAN ASIANTUNTIJA ottaisit kantaa, miten seuraava sopii omaan työhösi.

Myynnin katekismus alkoi:  ”5.12.2005 on 20-vuotistaiteiijajuhlani”.  Tällä viittasin silloiseen Mercuri Internationaliin, joka oli tuolloin maailman suurin myynnin, -johtamisen ja asiakasyhteistyön valmentaja ja kehittäjä.

”Kun maalaat, kerrot, kuvaat, punot tai palmikoit, laulat, soitat tai silmukoit, näyttelet, muotoilet tai imitoit – olet kohderyhmässä!  kun taidat, toimit, tahdot ja ymmärrät tauot – Olet Taiteilija”

Hyvä myyjä hallitsee myyntityön metodiikan, menetelmät ja tekniikan JA OSAA SOVELTAA NIITÄ OMALLA PERSOONALLISELLA TAVALLAAN KÄYTÄNNÖSSÄ.

Hyvä myyjä hallitsee järjen ja tunteen tasapainon, myyntityö on taidetta.  Jokainen siveltimen veto luo lisää haluttavuutta ja kiinnostusta.  Tarve tyydyttää puute, toive, tahto, unelma jopa himo kasva teoksen (vuorovaikutuksen) edetessä.

Hyvä myyjä saa asiakkaassaan aikaan SISÄISEN paineen, palon, halun ja tarpeen tehdä päätös: ostan, hankin, investoin ja aloitan. ULKOINEN paine, pakko ja tyrkytys  ovat amatöörimaista käyttäytymistä.  Edellä oleva soveltuu kaikkeen viestintään ja johtamiseen.

Seuraavassa siteeraan kiteytetysti Katekismukseni kymmentä käskyä vuodelta 2005:

  1. Kunnioita päättäjää, sillä myyntityössä asiakas on Sinua ylempänä
  2. Puhu asiakkaistasi kunnioittavaan sävyyn, sillä sanojen sisältö ja merkitys ovat vain pieni osa kokonaisvaikutuksesta
  3. Väsynyt taiteilija on huono taiteilija ja Väsynyt myyjä on huono myyjä
  4. Kuuntele itseäsi vanhempia, sillä historia on kulttuurin muisti. Käytä tietoa menneestä hyväksi perustellessasi:
    1. miksi juuri nyt kannattaa sijoittaa tai käyttää rahaa
    2. miksi nyt kannattaa omistaa
    3. miksi nyt on oikea aika nauttia JA TEHDÄ PÄÄTÖS- siis OSTAA
  5. Elävä asiakas ostaa. Asiakkuus syntyy, elää, syvenee, MUTTA myös kuihtuu ja kuolee. Asiakkaasi kuolevat harvoin, mutta asiakkuudet kuolevat helposti.
  6. Kaikki sopimukset eivät ole hyviä sopimuksia. Virheitä syntyy ja niistä voi oppia. Tärkeintä on kuitenkin muistaa SOVITTU MIKÄ SOVITTU!
  7. Älä varasta kunniaa siltä, jolle kunnia kuuluu. Nauti saamastasi kunniasta ja arvostuksesta. Osoita arvostusta niille, jotka ovat oman kunniasi aikaansaaneet.
  8. Ole rehellinen itsellesi ja muille. Älä vääristele tai tietoisesti tule väärin ymmärretyksi.
  9. Kasvata omaa osaamistasi, kehitä itseäsi, uudistu ja opi UUTTA, koska se kasvattaa SINUN markkina-arvoasi.
  10. Aika, jolloin myyjät tulivat toimeen yksin, on auttamattomasti ohi. Nyt on yhteistyön ja yhdessä kehittämisenaika.

Kaikki muuttuu – vai muuttuuko?

Antti Niemi0 Posts

Antti Niemi on myynnin ja terveydenhuollon ammattilainen, joka on 30 vuoden ajan valmentanut useita kiinteistöalan kanssa yhteistyötä tekeviä yrityksiä ja yhteisöjä. Antti nauttii nyt ansaituista eläkepäivistään ja toimii edelleen freelancer-konsulttina ja vapaana kirjailijana ja taiteilijana. Kokemukset ja näkemykset löytyvät Linkedin:stä Antti Arto Antero- Ajattelee Asiakkaan Aivoilla

0 kommenttia

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti