Mistä sinä olet ylpeä teidän taloyhtiössä? Tietääkö talonne hallitus sen?

Kysyttäessä ihmisiltä, mistä he ovat ylpeitä omassa taloyhtiössään, saadaan vastaukseksi esimerkiksi:

  • Olen ylpeä taloyhtiön hyvin hoidetusta pihasta.
  • Taloyhtiössämme parasta on rakennusten tyylikäs ulkoasu.
  • Meillä on hyvä yhteishenki ja kivoja tapahtumia.

Kukaan ei ole koskaan kertonut olevansa ylpeä halvasta vastikkeesta tai toimivasta lämmitysjärjestelmästä.

Omassa asuinympäristössä ihmisille tärkeimpiä asioita ovat viihtyisyys ja turvallisuus. Näistä ei kuitenkaan paljoa taloyhtiöiden kokouksissa puhuta. Kannattaa kokeilla. Kun taloyhtiössä tulee päätettäväksi korjaussuunnitelmat ja budjetit, keskustellaankin ensin, millaisessa taloyhtiössä haluamme asua. Millaisessa ympäristössä viihdymme ja tunnemme olomme kotoisaksi?

Asumiseen liittyviä tunteita on hankala huomioida taloyhtiön päätöksenteossa. Enemmän painoarvoa on järkiperusteilla. Teknisten ja taloudelliset asiat ovat silti vain keinoja toteuttaa hyvää asumista, eivät erillisiä tavoitteita. Taloyhtiön strategia on hyvä keino tehdä tavoitteet näkyviksi. Osakkaiden ja asukkaiden mielipiteet, toiveet ja kokemukset tulee selvittää*). Kun tiedetään, mitä halutaan, löydetään ratkaisut.

Yksinkertaisimmillaan strategia on yhden paperiarkin mittainen asiakirja, jossa kerrotaan millaista asumisympäristöä taloyhtiössä tavoitellaan. On hyvä kysyä itseltään, mistä taloyhtiömme arvo osakkaille määräytyy.

  • Onko sijainti erityisen hyvä? Mitä arvostamme: lyhyitä työmatkoja, liikenneyhteyksiä, palveluja, luonnonrauhaa vai liikuntamahdollisuuksia?
  • Mitkä muutokset arvoon vaikuttavat: kaavoitetaanko alueelle täydennysrakentamista, tuleeko metro naapuriin?
  • Haluammeko olla halutumpi kuin naapuritalot? Miten naapuritalojen remontit muuttavat talomme suhteellista asemaa alueen markkinassa? Mitä rapistunut julkisivu viestii ohikulkijoille?
  • Löytyykö talosta innokasta talkooväkeä joka tarpeeseen? Tehdäänkö hommia porukalla? Ovatko naapurit kivoja?
  • Arvostammeko tyyliä? Haluammeko voittaa kaunein piha –kilpailun?

Kun tiedetään, mitä asukkaat taloyhtiössä arvostavat, voidaan niitä asioita korostaa suunnitelmissa ja päätöksenteossa. Toiveiden perusteella kirjattu strategia, jota järjestelmällisesti noudatetaan, tekee taloyhtiöstä asukkaidensa näköisen.

Asuntoa ostettaessa tunne ”omanoloisesta kodista” ratkaisee kaupat. Parhaassa tapauksessa taloyhtiön näkemys itsestään on niin vahva, että viesti välittyy myös isännöitsijäntodistuksesta ja kaikista sen liitteistä. Siten se ohjaa myös asunnonostajia. Talon asuntoja ostavat ihmiset, jotka arvostavat samankaltaisia asioita. Siten syntyy toimiva naapurusto ja kiva taloyhtiö.

*) tutustu esim. Good House Asukaskuuntelu –palveluun tai Kiinteistöalan Kustannuksen kirjaan Taloyhtiön toiminnan suunnittelu

Marja-Leena Sallinen0 Posts

Kirjoittaja on Matinkylän Huollon isännöitsijä, joka tarkastelee taloyhtiöiden elämää inhimillisen vuorovaikutuksen näyttämönä. Harrastaa akrobatiaa sisältäviä liikuntalajeja ja vanhojen rojujen keräilyä.

0 kommenttia

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti