Levollisin mielin hallituksessa

Hyvä isännöinti varmistaa, että hallituksen jäsenenä on helppoa olla.

Isännöitsijällä on selkeä näkemys talon korjaustarpeista ja vastikekehityksestä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Kokoukset ovat hyvin valmisteltuja, tehokkaita ja miellyttäviä. Tehdyt päätökset tukevat taloyhtiön väen asumiselle ja omaisuuden hoidolle asettamia tavoitteita.

Perustana tulee olla isännöintiyrityksen laadukkaat käytännöt ja henkilöstön vankka ammattitaito, eli asiaosaaminen hallinnosta, lainsäädännöstä, taloudesta ja kiinteistön elinkaaren johtamisesta.

Isännöinnin asiakaskuuntelututkimuksen mukaan taloyhtiöiden hallitusten jäsenet toivovat isännöintiyritykseltä asioiden hoitamista sovitusti, ajantasaista tietoa taloyhtiön asioista sekä laadukasta talouden ja kunnossapidon hoitamista. Eli sopimuksen mukaisten tehtävien asiallinen hoitaminen riittää. Asiakastyytyväisyyden kannalta tärkeitä taitoja ovat:

  • asiakaspalveluosaaminen
  • kyky viestiä ymmärrettävästi
  • määrätietoinen ote hallituksen päätösten toimeenpanossa
  • osaaminen teknisissä asioissa
  • kyky kehittää viihtyisää asumista taloyhtiössä.

Asiakkaiden odotukset ovat vähäisempiä kuin asiaansa intohimoisesti suhtautuvien yritysten toiminnalleen asettamat tavoitteet. Tästä huolimatta Kiinteistölehti tai sosiaalinen media eivät täyty kertomuksista, joissa hehkutettaisiin mahtavaa kokemusta isännöintipalvelujen asiakkaana. Ehkä syynä on taloyhtiön palvelutarpeiden ja isännöinnin palvelukuvausten hahmottomuus. On vaikea selvästi määrittää, mitä on tilattu, mitä siltä voi odottaa ja miten hyvä laatu ilmenee.

Erinomaisen isännöinnin mallituksessa*) esimerkillisten isännöitsijöiden yhteisiksi salaisuuksiksi paljastuivat kyky saada hallitus muodostamaan tavoitteita, kyky saada palveluverkosto toteuttamaan yhteisiä tavoitteita ja kyky rakentaa luottamusta toimijoiden välille. Käytännön isännöintityössä nämä näkyvät jatkuvasti toistuvissa toimintatavoissa ja ajattelumalleissa.

  • Erinomainen isännöitsijä pitää asiat järjestyksessä, aika ei kulu tietojen etsimiseen vaan asioiden edistämiseen. Lomasijainenkin tietää, missä mennään.
  • Ennakoivan ajattelutavan vuoksi hyvä isännöitsijä osaa suunnitella työnsä tehokkaasti ja pystyy arvioimaan toimintansa seurauksia pitkällä aikavälillä. Tänään panostettu lisävartti voi tuoda ensi viikolla tunnin ajansäästön.
  • Taloyhtiön elinkaaren aikana tulee eteen loputon määrä erilaisia tilanteita ja tehtäviä. Kukaan ei voi hallita kaikkea, mutta jatkuvan tiedonkeruu on välttämätöntä. Tarvittaessa käytetään asiantuntijoita.
  • Taloyhtiö on olemassa ihmisille ja sitä hoitavat ihmiset. Vuorovaikutustaitojen avulla jaetaan yhteinen näkemys taloyhtiön tavoitteista, tieto tavoittaa tekijät sekä vältytään väärinkäsityksiltä ja riidoilta.
  • Taloyhtiön laadukas palveleminen edellyttää aktiivista otetta. Isännöitsijän tehtävä on tuoda hallitukselle uusia ideoita ja toimia ennen kuin kukaan keksii pyytää.

Näiden toimintatapojen hallinta vaatii jo huomattavasti enemmän kuin vain sopimustehtävien asiallista hoitamista.

Isännöitsijä, joka illalla taloyhtiön hallituksen kokouksen jälkeen tietää tehneensä työnsä hyvin, voi nukkua yönsä levollisin mielin. Silloin myös hallituksen jäsenet voivat olla huoletta.

*) Verkostot on kaiken A ja O, Toivonen Veli-Matti, Kiinteistöalan Koulutussäätiö Kiinko

http://www.kiinko.fi/tutkimus-ja-kehitys/tyoelamayhteistyo/tyoelamayhteistyon-kehittamishankkeita/verkostot-tyoelamapalveluissa-vety

Marja-Leena Sallinen0 Posts

Kirjoittaja on Matinkylän Huollon isännöitsijä, joka tarkastelee taloyhtiöiden elämää inhimillisen vuorovaikutuksen näyttämönä. Harrastaa akrobatiaa sisältäviä liikuntalajeja ja vanhojen rojujen keräilyä.

0 kommenttia

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti