Vuokrauksen häiriötilanteiden hoito vaatii jämäkkyyttä

Parhaimmillaan asuntosijoittaminen on kiva sosiaalinen harrastus, jossa oppii tuntemaan erilaisia ihmisiä. Mutta aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaan ja huolellisesti valittu vuokralainen yllättää ikävästi. Taloyhtiö lähestyy vuokranantajaa uhkauksella asunnon hallintaan otosta eikä vuokraa näy tilillä sovittuna päivänä. Mitä tehdä?

Tärkeintä on, että ongelmat selvitetään mahdollisimman nopeasti. Mikäli kaikki on mennyt hyvin tähän asti, vuokralaista kannattaa lähestyä ystävällisesti tiedustellen “mistähän on kysymys?”.  Kun vuokralainen saa avoimesti kertoa ongelmansa, syntyy rakentava ilmapiiri, ja vuokranantaja ja vuokralainen voivat yhdessä pohtia ratkaisua. Joskus ainoa ratkaisu on vuokralaisen irtisanoutuminen, mutta yhteisymmärryksessä tehty päätös helpottaa rauhanomaista vuokrasuhteen päättämistä.  Mikäli vuokrat ovat myöhästelleet usein ja taloyhtiö on valittanut häiriöistä toistuvasti, vuokranantajan on otettava jämäkämpi ote.

Puuttuva tai jatkuvasti myöhästelevä vuokra

Oma koti on kaikille tärkeä ja vuokralainen haluaa säilyttää sen, mutta, mikäli vuokra ylittää maksukyvyn ja hän on satunnaisten palkanmaksujen ja tukien varassa, vuokranmaksu voi välillä olla vaikeaa. Elämästä tulee selviytymistaistelua vuokranmaksupäivästä toiseen. Vuokranantajan toistuvat yhteydenotot puuttuvasta vuokrasta ahdistavat ja vuokralainen alkaa kartella puhelinta. Vuokranantajan ystävällinen, mutta tiukka puuttuminen voi auttaa sosiaalitoimea ymmärtämään vuokralaisen vaikea tilanne. Nuori vuokralainen ei aina osaa auttaa itseään ja hän tarvitsee apua kokeneemmalta, joka voi olla vaikka vuokranantaja.

Joskus elämä on raiteiltaan eikä millään ole enää mitään väliä tai kulutusyhteiskuntamme on nielaissut vuokralaisen. Rahaa ei yksinkertaisesti riitä vuokranmaksuun, koska on niin paljon mitä pitää ostaa eikä auta, vaikka ottaisi kuinka monta kulutusluottoa. Molemmissa tapauksissa on kyseessä vuokralainen, josta on syytä yrittää päästä eroon mahdollisimman nopeasti.  Vuokralaisen päävelvoite on vuokranmaksu, ja mikäli sen laiminlyö, vuokrasuhde on purettavissa.

Kun yhden kuukauden vuokra puuttuu, vuokranantajan on otettava yhteyttä vuokralaiseen ja annettava purkuvaroitus: “mikäli puuttuvaa vuokraa ei ole maksettu xx mennessä, vuokrasuhde purkautuu…”. Mikäli vuokraa on rästissä vähintään kaksi kuukautta, vuokrasuhteen voi purkaa ilman varoitusta. Toistuva myöhästelevä vuokra riittää vuokrasuhteen irtisanomiseen, mutta ei välttämättä purkuun.

Asumishäiriöt ja taloyhtiön valitukset

Vuokralaisen häiritessä taloyhtiön muita asukkaita äänekkäällä elämisellään, taloyhtiön hallitus lähettää varoituksen vuokralaiselle ja vuokranantajalle asunnon omistajana. Mikäli häiriöt jatkuvat, taloyhtiö voi tehdä päätöksen huoneiston hallintaan otosta, jolloin osakkeenomistaja menettää huoneiston hallinnan.  Asia on siis vakava.

Valitettavasti taloyhtiöt usein rutiininomaisesti laittavat varoituksen huoneiston hallintaan otosta, vaikka häiriötä ei olisi edes tutkittu ja osakkeenomistaja pelästyy suotta. Isännöitsijöiden työtaakka on suuri ja usein yhden asukkaan valitus riittää siihen, että varoitus annetaan.  Asiaa tarkemmin selvitettäessä, voi käydä niin, että syytetty vuokralainen ei ole ollut edes kotona häiriöaikaan tai, että syyttävällä naapurilla on omia henkilökohtaisia intressejä valitukseen. Mistä häiriö kuuluu ja kuka häiriö synnyttää – kerrostalossa sen todistaminen ei ole aina helppoa, mutta toki helpointa on aina syyttää vuokralaista.

Mikäli vuokranantaja purkaa vuokrasuhteen aiheettomasti, vuokranantaja on korvausvelvollinen vuokralaiselle syntyneestä vahingosta. Vuokranantajan kannattaa siis hetkeksi paneutua häiriöilmoituksiin ja selvittää asiaa. Ystävällinen yhteydenotto vuokralaiseen voi auttaa paljon: “Hei, oliko sinulla isotkin juhlat illalla – ottivat taloyhtiöstä yhteyttä…?”.  Valittajia pitäisi olla useampia kuin yksi, jolloin suljetaan pois henkilökohtainen syy valitukseen.

Varoituksen saatuaan vuokranantajan kannattaa olla yhteydessä isännöitsijään ja kysyä tarkempia yksityiskohtia tapahtuneesta, ja sen jälkeen olla yhteydessä vuokralaiseen – joskus totuus löytyy tarinoiden keskiarvosta. Mikäli häiriö on todellinen, vuokralaiselle pitää antaa varoitus: “Mikäli häiriöt toistuvat, vuokrasuhde purkautuu…”. Häiriöiden toistuessa, vuokrasuhde on purettavissa. Ilman varoitusta vuokrasuhteen voi purkaa vain erittäin vakavissa tapauksissa. Valitettavasti taloyhtiössä asukkaat venyvät viikonlopusta toiseen kunnes pinna katkeaa ja sitten vasta otetaan yhteyttä isännöitsijään, jolloin vuokralainen halutaan ulos heti. Vuokranantajan pitää kuitenkin antaa ensin varoitus – isännöitsijän antama varoitus ei ole riittävä, sillä vuokrasuhde on vuokralaisen ja vuokranantajan välillä.  Isännöitsijän varoitus riittää vain, mikäli vuokranantajana on taloyhtiö.

Vuokrasuhteen purkaminen ja häätö

Mikäli häiriöt jatkuvat tai vuokranmaksu ei onnistu, kannattaa ensisijaisesti neuvotella vuokrasuhteen päättymisestä vuokralaisen kanssa. Mikäli yksimielisyyttä ei löydy, vuokrasuhteen purku – häätöhakemus – pitää tehdä käräjäoikeuteen. Haastemies vie ilmoituksen vuokralaiselle, ja mikäli asiaan ei liity riitaa, päätös syntyy kansliapäätöksellä ja haastemies ilmoittaa vuokralaiselle vuokrasuhteen päättymisestä. Mikäli vuokralainen ei tyhjennä asuntoa sovitussa ajassa, sopimuksen mukaisesti haastemies huolehtii asunnon tyhjentämisestä. Vuokranantaja ei saa tyhjennystä hoitaa, vaikka olisi jo käräjäoikeuden päätös. Oikeusprosessiin voi paikkakunnan tilanteesta riippuen mennä 2 – 6 kuukautta, mikäli vuokralaista ei tavoiteta, aikaa voi mennä enemmänkin.

OVV Asuntopalveluiden välityspalkkioon sisältyy ongelmien hoito

Häiriötilanteiden hoito ei aina helppoa, jos siihen ei ole kokemusta.  Yleensä vuokrasuhteet menevät hienosti eikä ongelmia ole, mutta joskus voi tulla yllätys. Vuokralaisten elämäntilanteet voivat muuttua: opinnot eivät suju arvioidusti, parisuhteet kariutuvat, henkinen tasapaino järkkyy – asioita ei voi ennustaa eikä niihin voi varautua. Elämä on.

OVV haluaa turvata onnistuneen vuokrasuhteen niin vuokralaiselle kuin vuokranantajallekin. Haluamme, että asiakas on tyytyväinen. Tämän vuoksi annamme palvelutakuun koko vuokrasuhteen ajalle ja tuli eteen mitä tahansa, OVV auttaa. Pyrimme mahdollisimman onnistuneeseen vuokrasuhteeseen, mutta joskus elämä yllättää ja silloin on tärkeää tietää, miten yllätyksistä selvitään.

Vuokraus ja onnistunut asuntosijoittaminen on meille tärkeää ja autamme mielellämme vaikka vuokrausta ei ole tehty kauttamme. Perimme pienen palkkion työstämme, mutta ratkomme ongelmat ja rauhoitamme taloyhtiön tilanteet vahvalla vuokrauksen kokemuksellamme.  OVV paneutuu ongelmien selvittämiseen ja vapauttaa isännöitsijän muihin tehtäviin.

toimitusjohtaja Pirjo Timonen, OVV Asuntopalvelut Oy

Kirjoittaja paneutuu seuraavissa Kiinteistölehden verkkosivun artikkeleissa vuokrauksen käytännön tilanteisiin kuten asunnon kuntoon, siivoukseen ja vuokralaisen velvollisuuksiin, onnistuneeseen vuokrasuhteeseen, alivuokraukseen, jälleenvuokraukseen ja asunnon kesävuokraukseen sekä taloyhtiön hallintaan ottaman asunnon vuokraukseen.

OVV Asuntopalvelut on itsenäisistä yrittäjistä muodostuvan ketjun johtamisyhtiö, joka on osa Investors House -konsernia. OVV:n toimialana on yksityisten sijoitusasuntojen vuokravälitys ja hallinnointi, myynti sekä toimitilavälitys. OVV on toiminut vuodesta 1994. OVV toimittaa sivustoa www.vuokrakas.com, mistä löytyy runsaasti tietoa asuntosijoittamiseen ja vuokraukseen.

Helsinki – Hyvinkää – Joensuu – Jyväskylä – Kuopio – Lahti – Oulu – Pori – Rauma – Tampere – Turku

www.ovv.com, www.vuokrakas.com

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti