LeaseGreen energiaremontti lokakuu 2018

Sähköautojen latausinfra-avustuksen hakeminen on avautunut

Kuvituskuva. Kuva: Mervi Ala-Prinkkilä
Luja-yhtiöt Luotettava kotimainen

Taloyhtiöt voivat hakea avustusta sähköautojen latausinfran rakentamiseen. Avustus on korkeintaan 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.

Avustusta haetaan ARAn verkkoasioinnin kautta.

Kuka voi hakea?

Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhteisöt (esim. taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt).

Avustukseen sovelletaan de minimis -asetusta, jolloin yhden tuensaajan kumulatiivinen tuki voisi olla 3 vuoden aikana enintään 200 000 euroa. Tämä koskee taloudellisia toimijoita, kuten vuokrataloyhtiöitä.

Paljonko avustusta ja mihin?

Avustus on 35 % toteutuneista kustannuksista (sis. alv.), kuitenkin enintään 90 000 euroa. Edellytyksenä avustukselle on, että yhteisö rakentaa latauspisteen vähintään viidelle autopaikalle.

Avustettavia kustannuksia ovat tarvekartoitus ja hankesuunnittelu, mikäli hanke toteutuu, sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt, putkitukset ja kaapeloinnit sekä niihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt. Latauslaitteet voivat sisältyä tuen piiriin vain, jos ne ovat tuen saajan omistuksessa.

Tutustu avustuksen hakuohjeeseen ARAn nettisivuilla

3 kommenttia

  • Toni Lehtinen Reply

    15.8.2018 at 08:34

    Tämä on hieno asia, mutta miksi ihmeessä on asetettu 5 autopaikan minimi? Meidän 3 asunnon rivitaloyhtiössä latauspaikat jäävät tämän takia asentamatta.

    • Pätijä Reply

      9.9.2018 at 13:04

      Asentakaa 5. Vieraille pari paikkaa… tai varaus sille, että joku teistä ostaa 2 sähköautoa… voi olla että tulee halvemmaksi tukien kanssa, jos asennette 5… vs 3 ilman tukea.

      …mutta olen samaa mieltä. 5 paikan minimi on epäreilu sääntö pienempiä taloyhtiöitä kohtaan.

  • jocce Reply

    15.8.2018 at 18:19

    En ymmärrä miksi ihmeessä taloyhtiöiden tulee hankkia latauspaikat sähköautoille ?
    Tasapuolisuuden vuoksi vuoksi voitaisiin kait taloyhtiöiltä vaatia myös muiden polttoaineiden jakelua.
    Mielestäni helpoin ratkaisu olisi se,että taloyhtiö vuokraisi latauspaikat ulkopuoliselle toimijalle.
    Tämä hoitaisi latauspisteiden rakentamisen ja käyttäjien rahastuksen.
    Onko tätä ratkaisumallia edes ajateltu,vai onko siinä joku lainopillinen este?

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti