Suomi 100 Vastuunjako 40 vuotta

Isännöintisuunnitelma avuksi taloyhtiöille

Isännöintisuunnitelma kertoo asiakkaalle sen, mitä me oikeasti teemme, isännöitsijä Tero Vänninmaja sanoo. Kuva: Mervi Ala-Prinkkilä
Kiinteistökalenteri 2018 boksi

Mitä taloyhtiö saa, kun se tilaa isännöintiä? Isännöintisuunnitelma avaa yrityksen palvelusapluunan.

Tuttu tilanne isännöintiä kilpailutettaessa, tarjouksien sisältö vaihtelee ja oikein ei ole selkoa siitä, mitä kuukausiveloitus pitää sisällään. Palvelukuvaus on vaikeaselkoinen eikä monimutkainen ammattitermistökään avaudu tilaajalle.

Tähän ongelmaan isännöitsijä Tero Vänninmaja halusi ITS-koulutuksen lopputyössä kiinnittää huomiota ja kehittää työnantajalleen Pirkan Isännöintikeskus Oy ISA:lle isännöintisuunnitelman.

-Isännöintisuunnitelman avulla asiakkaalle tulee jo palvelua hankkiessaan kuva siitä, mitä me oikeasti teemme. Selkeästä, luettavasta suunnitelmasta tulee nähdä koko isännöintiyrityksen palvelusapluuna, Vänninmaja kertoo.

Taloyhtiö ei välttämättä hahmota palvelua tuottavaa isännöintitiimiä, joten sen avaaminen asiakkaalle onkin tärkeää.

-Isännöintipalvelu koostuu yrityksen eri yksiköiden ammattilaisten yhteistyöstä, hallinnollinen isännöitsijä ei tee itse kaikkea. Vielä tänä päivänäkin isännöitsijän roolia pidetään talonmiestä vastaavana, Vänninmaja toteaa.

Pelisäännöt selviksi

Liian usein taloyhtiöt valitsevat edelleenkin isännöintipalvelun tuottajan hinnan, yleensä sen halvimman, mukaan. Isännöitsijän tehtäväluetteloon ei kiinnitetä huomiota tai sitä ei ymmärretä, ja yllätyksenä voi tulla, että kuukausihinta on suurempi kuin oli ajateltu. Osa isännöintitehtävistä kun veloitetaankin erillispalveluhinnaston mukaan.

-Kun asiakas saa helposti selville sen, mitä isännöinnin kokonaispalveluun kuuluu, vähenevät sopimuksen mukaisista erillisveloittavien palveluiden laskutuksista johtuvat väärinymmärrykset, Vänninmaja selventää.

Isännöinnissä ei ole hirveästi eroa, oli sitten kyseessä uusi tai vanha, iso tai pieni taloyhtiö.

-Perustarpeet ovat kaikilla samat. Tällaiselle palvelunkuvaukselle olisi tilausta ja ihmettelenkin, miksi sitä ei ole isännöintialalla otettu laajemmin käyttöön, Vänninmaja kertoo.

Luottamusta puolin ja toisin

Luottamus sekä isännöitsijän että hallituksen välillä on kaiken tekemisen a ja o. Toisten tapojen tunteminen on tärkeää ja luottamuksellinen suhde vaatii aluksi aikaa molemmilta osapuolilta.

– Isännöintiyrityksen toiminnan läpinäkyvyys vähentää konflikteja. Ne syntyvät pääosin väärinkäsityksistä, Vänninmaja toteaa.

Taloyhtiöiden olisi hyvä tutustua eri isännöintiyritysten toimintaan ja käydä aitoja tarjousneuvotteluja palveluntarjoajien kanssa. Silloin näkee, mitä ja millaisesta paikasta isännöintiä on ostamassa ja kohtaavatko kemiat.

-Hinta ei saisi olla ainut palveluntuottajan valintaan vaikuttava kriteeri. Kannattaa valita sellainen toimija, joka pystyy hoitamaan sovitut asiat sovitussa ajassa sekä isännöitsijä, joka alalle on kouluttautunut ja hakeutunut, Vänninmaja huomauttaa.

-Kannattaa esimerkiksi lukea Kiinteistöalan Kustannuksen Ostamme isännöintiä – Opas isännöintipalvelujen hankintaan -kirja, josta saa vinkkejä palvelun ostamiseen.

Vinkit taloyhtiöille isännöintipalvelun ostamiseen

  • Hanki tietoa isännöintipalvelun ostamisesta
  • Lähetä tarjouspyyntö useille toimijoille ja tutustu huolella tulleisiin tarjouksiin
  • Tutustu tarjousten isännöitsijän tehtäväluetteloihin, onko niissä eroavaisuuksia
  • Selvitä, millaiset sähköiset palvelut isännöintitoimistolla on käytettävissään
  • Selvitä, miten työt on isännöintitoimistossa jaettu
  • Selvitä, millainen koulutus tarjotulla isännöitsijällä on
  • Pyydä kirjallinen, selkokielinen suunnitelma isännöintiyrityksen palvelumallista
  • Pyydä referenssejä ja haastattele ehdokkaat sekä tutustu toimitiloihin
  • Tee aina kirjallinen sopimus!

 

0 kommenttia

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti