Muista reklamoida rakennusvirheistä

Liian usein tulee vastaan tilanteita, joissa taloyhtiön teettämästä peruskorjauksesta tai uudiskohteen hallinnon luovutuksesta on kulunut 9,5 vuotta ja sitten alkaa tapahtua: Taloyhtiö tilaa kiireellä kuntoarvion tai erityisen 10-vuotiskatselmuksen ja alkaa sen perusteella etsimään urakoitsijan tai grynderin yhteystietoja lähettääkseen pitkän vaatimuslistan rakennuksessa ja kiinteistöllä havaituista virheistä.

Tällöin ollaan valitettavan usein liian myöhään liikkeellä. Esimerkiksi Rakennusurakan yleisten sopimusehtojen (YSE 1998) mukaan virhevaatimukset on pääsääntöisesti esitettävä kahden vuoden takuuajan puitteissa. Urakoitsija kyllä voi joutua vastuuseen myös myöhemmin ilmenevistä virheistä, mutta vain jos niitä ei kohtuuden mukaan ole voitu havaita takuuaikana tai takuutarkastuksessa. Tämä 10 vuoden vastuuaika koskee vain tiettyjä, olennaisia virheitä kuten kokonaan tekemättä jääneitä työnsuorituksia. Lisäksi näyttötaakka virheistä siirtyy tilaajalle ja reklamaatioiden on oltava tehty ajoissa.

Sama periaate hyvin lyhyestä vastuuajasta on asuntokauppalaissa, jossa ostaja (tai taloyhtiö, kun on kyse sen vastuulle kuuluvista rakenteista, eristeistä tai järjestelmistä) voi menettää oikeutensa vedota virheeseen, jos ei ole ns. vuositarkastuksen yhteydessä ilmoittanut virheestä, vaikka hänen olisi pitänyt se havaita. Vuositarkastuksen jälkeisen vastuun osalta on laissa erikseen todettu reklamointivelvollisuus kohtuullisessa ajassa.

Tärkeää on siis mahdollisimman pian jonkin seikan havaitsemisen jälkeen esittää vastapuolelle yksilöity huomautus, jossa kerrotaan millainen virhe tai puute on havaittu ja mitä sen perusteella vaaditaan. Odottaminen vastuuajan loppuun voi johtaa tarpeettomiin oikeudenmenetyksiin. Erityisesti isännöintiyrityksen vaihtuessa pitää pyytää aikaisemmalta isännöitsijältä tarkat tiedot tehdyistä reklamaatioista ja muista mahdollisesti kesken olevista asioista.

Profiilikuva käyttäjästä Kai Haarma

Kai Haarma0 Posts

Kirjoittaja on Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy:n toimitusjohtaja, joka jo nuorena lakimiehenä innostui vivahteikkaasta ja monipuolisesta taloyhtiömaailmasta. Viime vuosina hänen kiihkeän intohimonsa kohteena ovat erityisesti olleet osto-osaamiseen liittyvät kysymykset. Saadessaan varastettua aikaa kiinteistöharrastukseltaan hän toisinaan viettää vapaa-ajan hetkiä golfkentällä tai hiukan tavanomaista raskaamman, mutta laadukkaan musiikin parissa.

2 kommenttia

  • Petteri Reply

    11.9.2017 at 10:59

    Uusissa taloyhtiöissä rakennusfirma valitsee ensimmäisen isännöitsijän. Sitten tulee osakkaat ja yhtiökokoukset. Isännöitsijällä saattaa olla “verkostoitumista” rakennusfirmaan.

    Alkaako isännöitsijä innolla projektoimaan yksityiskohtaisia tarkastuksia, jos taustalla on pitkäaikainen yhteistyö? Tuskin.

    On parempi ottaa kokonaan ulkopuolinen hoitamaan asiaa.

    Takuuasioiden hoito voi olla joskus melko hankalaa osakkaille.
    https://museokatu.com/putkiremontti/2013-kytkemattomat-viemari-lattian-paalla/
    https://museokatu.com/as-oy-mechelin-karajilla/oikeusriita-muhosen-pylon-kanssa-viivastyssakosta/

  • Ritva Savtschenko Reply

    15.9.2017 at 11:58

    Moni rakennusvirhe ei näy 2 vuoden takuuajan aikana, vaan myöhemmin. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana en voi ymmärtää miksi asukkaiden asumista vakavasti haittaavia rakennusvirheitä ei voida käsitellä yhteisesti taloyhtiön, rakennuttajan ja rakentajan kanssa niin, että ei tarvita käräjätupaa. Tosi turhauttavaa, kun taloyhtiö perustelee ulkopuolisella asiantuntemuksella ja osoittaa virheen todistustaakkansa mukaisesti jopa kahdessa reklamaatiossa eikä rakennuttaja v aivaudu edes vastaamaan. Väkisinkin tulee mieleen, että rakennusala on valtio valtiossa eikä siinä asukkailla ole muuta tehtävää kuin maksaa.

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti