Saint-Gobain puhallusvillaa.fi

Lentoturvallisuudesta oppia kiinteistöjen turvallisuuden hallintaan

Minulla oli ilo ja kunnia tavata työni puolesta pitkänlinjan ilmailuharrastaja ja ilmailutoimittaja. Tapaamisemme tarkoituksena oli keskustella kiinteistöjen turvallisuuden hallinnasta, mutta pian huomasin, että keskustelimme ilmailun ja kiinteistöjen turvallisuudesta. Ilmailu ja ilmailuharrastus ovat pitkään kiehtoneet minua. Joka kerta kun matkustajana lähden lentokoneella reittilennolle, niin ihailen miten matkustushenkilökunta hoitaa lennon valmistelut samalla konseptoidulla mallilla lennosta toiseen vain siksi, että matkustajilla olisi turvallista. Miksi ei myös suomalaisissa kiinteistöissä?

Useiden tutkimuksien mukaan lentäminen on yksi turvallisimmista liikennemuodoista. Yhdysvaltalainen National Safety Council -turvallisuusjärjestö arvioi, että todennäköisyys kuolla auto-onnettomuudessa on noin 1:114, kun taas lentomatkustuksessa todennäköisyys on kymmeniä kertoja pienempi, eli 1:9821. Voidaan tilastojen valossa todeta, että lentäminen on nopea ja turvallinen liikennemuoto, mutta usein myös kallein. Finavian mukaan lentoliikenteessä turvallisimmat vuodet ovat toistaiseksi olleet 2013 ja 2016.

Lentoturvallisuutta ohjataan ja säännellään kansainvälisillä ilmailusäännöksillä. Ilmailuharrastajan ja ilmailutoimittajan tapaamisessa huomasin, että kiinteistöjen turvallisuuden hallinnassa voitaisiin oppia ilmailualan turvallisuuskulttuurista. Ei voi kuin ihailla, miten turvallisuus ja sen huomioiminen ovat luonnollinen osa ilmailua. Huomasin myös, että ilmailuharrastajien keskuudessa ymmärretään ilmailuharrastuksen turvallisuus. Aivan kuten kiinteistöissä seurataan veden, lämmön ja sähkön kulutusta, niin tulisi seurata myös turvallisuutta sekä sen tilaa. Turvallisuus on usein liian irrallinen osa hyvää kiinteistön kunnossapitoa.

Ilmailuharrastuksen näkökulmasta lentäminen on vaativa harrastus ja vaatii erityistä asennetta. Ilmailuharrastuksessa turvallisuudesta huolehditaan koko yhteisön voimin. Koko yhteisö tiedostaa riskit ja niiden seuraukset, jos ne toteutuvat. Jos joku ei noudata yhdessä sovittuja ohjeita ja käytäntöjä niin jokaisella on oikeus ja velvollisuus puuttua riskikäyttäytymiseen. Esimerkiksi työpaikoilla ja asunto-osakeyhtiöissä olisi paljon opittavaa tästä yhteisöllisestä turvallisuuden hallinnasta.

Huomasin myös, miten lentoturvallisuudessa on huomioitu toimintamallit onnettomuustilanteissa tai onnettomuuden uhatessa. Ensimmäisenä jäi mieleen, että tulee varoa ettei ”pelastajasta tule pelastettavaa”. Pienkoneen lennolla koneen päällikön näkökulmasta, jos kaikki näyttää menevän lennolla pieleen ja vaaratilanne tai onnettomuus näyttää väistämättömältä, niin tärkeintä on pelastaa lentokone. Tilanteessa ei auta miettiä koneessa olevia matkustajia ja siirtää fokusta niihin, vaan koneen hallintaan sekä turvalliseen laskeutumiseen. Tulee siis varoa, ettei pelastajasta tule pelastettavaa.

Minulle jäi mieleen myös, miten pienkoneen päälliköllä on rajaton valta ja vastuu lennon sekä lentokoneen turvallisuudesta. Hän vastaa, että koneeseen on tehty tarvittavat huollot ja tarkastukset. Hän vastaa, että lentovalmistelut tehdään standardien ja opittujen turvallisten toimintamallien mukaisesti. Ja hän vastaa lennon aikana, että kokonaisuudessaan lentäminen on turvallista sään ja muiden olosuhteiden näkökulmasta. Näin myös kiinteistöissä kiinteistöpäättäjien ja omistajien tulisi tiedostaa heidän vastuunsa sekä turvallisuuden merkitys kiinteistön käyttäjille.

Sain myös hyvän esimerkin lentoturvallisuuden ennakoivasta riskienhallinnasta, missä kiinteistöjen turvallisuudessa on kehitettävää. Päivittäin pienkoneesta tarkastetaan esimerkiksi ohjainten vapaa liikkuvuus, potkurien kunto, ohjaussiivekkeet, öljyn määrä ja niin edelleen. Erilaiset lentokoneen tarkastukset ovat hyvä esimerkki ennakoivasta riskienhallinnasta, sen sijaan että riskeihin reagoitaisiin vasta läheltä piti -tilanteiden ja muiden vaaratilanteiden kautta. Ennakoiva riskienhallinta edellyttää, että riskit kartoitetaan säännöllisesti ja systemaattisesti laaditun toimintasuunnitelman mukaisesti. Tulee muistaa, että vain tunnistettuihin riskeihin voidaan varautua.

Tapaamisemme päättyi erittäin keskeiseen ajatukseen ja ilmailussa yleisesti käytettävään sloganiin, ”turvallisuus on kallista, mutta kokeilepa onnettomuutta.” Ajatus kiteyttää koko ilmailun turvallisuuskulttuurin ja sen merkityksen. Otetaan mallia myös ilmailusta.

Tuomas Jurvelin0 Posts

Kirjoittaja on Safetum Oy:n perustaja, yrittäjä ja toimitusjohtaja. Hän tarkastelee kiinteistön pelastusturvallisuutta osana vastuullista kiinteistön kunnossapitoa ja vahinkojen ennaltaehkäisyä. Blogissa esitetään ajatuksia ja ratkaisuja kiinteistöjen turvallisuuden ja kiinteistövarallisuuden edistämiseen sekä kiinteistöomaisuuden ylläpitoon. Vapaa-ajallaan hän mökkeilee, harrastaa juoksua ja viettää aikaa lenkkipoluilla ja luonnossa.

0 kommenttia

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti

Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen.
Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää